Maggio 2013 - N. 10

Memorie

Anno: 2013
Volume: 10

Riassunto

L’autore intende offrire una visione analitica sul tema della valutazione, definendone metodi e tipologie specifiche, come mezzo indispensabile per il processo di accessibilità dei musei contemporanei, sottolinenado l’importanza di una cultura diffusa della trasparenza e accountability. Partendo da una riflessione sulle difficoltà che i musei riscontrano nella società contemporanea e sulle nuove forme di comunicazione collettive che si affacciano al panorama mediatico, dando vita ad una nuova cultura mediatica.

Parole chiave
valutazione, musei, trasparenza, accessibilità.

The evaluation instrument museums: the concrete cases, missed opportunities.

Abstract

The author aims to provide an analytical overview about the issue of evaluation, he defines methods types and, as an indispensable means for the process of accessibility tocontemporary museums, he stresses the importance of a widespread culture of transparency and accountability. The autor starts from thought about difficulties museums find among contemporary society and he deals with new forms of collective communication that, overlooking the media landscape, create a new media culture.

Keywords
evaluation, museums, transparency, accessibility.

p. 137 / Maggio 2013 - N. 10

Riassunto

I processi educativi e le esperienze in un museo sono fenomeni complessi e che richiedono la flessibilità nell’applicare modelli di valutazione molteplici, anche costruiti ex-novo. Il lavoro parte quindi dal presupposto che non sono generalizzazioni ed omologazioni: ogni individuo è diverso, ogni contesto è diverso e pertanto richiede apposite forme di valutazione che devono tener conto anche del ruolo sociale del museo, per poi presentare casi concreti a supporto delle riflessioni metodologiche e teoriche.

 

 

Parole chiave
valutazione, processi educativi, bilancio sociale.

Considerations on the evaluation of educational processes in museums.

Abstract

The educational processes and the experiences in a museum are complex phenomena requiring flexibility in the application of several evaluation patterns which are purpose-made sometimes. Consequently, the activity starts from the assumption that they can not be generalized or homologated. Each individual is different, every context is different and so it requires specific evaluation methods which must also take into consideration the social role of the museum, and then introduce some practical cases supporting the methodological and theoretical reflections.

Keywords
evaluation, educational processes, social report.

p. 142 / Maggio 2013 - N. 10

Riassunto

Vengono presentate le ragioni dell’attivazione di processi valutativi all’interno di un museo, per poi passare ad un’analisi dei diversi metodi confrontandone le caratteristiche essenziali. Infine si propone una riflessione sui tempi della valutazione dando particolare rilievo alla front-end evaluation e segnalando diversi casi di studio.

Parole chiave
valutazione, questionario, intervista, focus group.

The evaluation of museum exhibitions. Reasons, methods and timing.

Abstract

The reasons for the activation of valuation processes inside a museum are introduced, then the different methods are analyzed comparing their essential characteristics. Finally, a reflection on the evaluation times is offered, giving special emphasis to the front-end evaluation and pointing out several case studies.

Keywords
evaluation, questionnaire, interview, focus group.

p. 146 / Maggio 2013 - N. 10

Riassunto

La valutazione in campo museale può essere vista come un fenomeno complesso ed analizzata in relazione a molte variabili e a numerosi fattori interrelati ed interconnessi. In particolare, coerentemente con una prospettiva costruttivista, la valutazione deve tenere conto della soggettività dell’esperienza museale. A partire da questa visione vengono presentate varie esperienze condotte dal Museo Civico di Zoologia di Roma.

Parole chiave
valutazione, educazione, comunicazione, visitor studies.

Evaluation of educational processes. The assessment tools in museums: from theory to practice.

Abstract

The evaluation in the museum field should be considered as a complex process and analyzed with relation to multiple variables interrelated and interconnected. In particular, in a constructivist perspective, evaluation must be consistent, namely it must take into consideration the subjectivity of the museum experience. Multiple experiences carried out by the Zoology Museum of Rome are introduced starting from these viewpoints.

Keywords
evaluation, education, communication, visitor studies.

p. 152 / Maggio 2013 - N. 10

Riassunto

Il museo contemporaneo deve interrogarsi sulla scelta di valori, cognitivi, affettivi, sociali e sulla qualità della comunicazione, quindi del cambiamento che si vuole ottenere. Dopo una sintetica presentazione del metodo World cafè, utilizzato nello specifico nel Workshop di Montebelluna (TV) per trattare il tema della valutazione, viene proposta un’analisi critica dei paradigmi positivista, interpretativo e sociocratico, al fine di delineare indirizzi per scelte valutative adeguate al ruolo contemporaneo dei musei.

Parole chiave
valutazione, musei, World cafè.

A cafe to talk about evaluation in museums

Abstract

The contemporary musem must wonder about the choice of cognitive, emotional and social values, about the communication quality, and consequently about the longed-for change. After a concise presentation of the World café method, specifically used in the Workshop at Montebelluna (Treviso) to deal with the evaluation topic, there is a critical analysis of the positivist, interpretative and socio-cratic paradigms, in order to outline some trends for the evaluation choices which are fit to the contemporary role of museums.

Keywords
evaluation, museums, World cafè.

p. 159 / Maggio 2013 - N. 10

p. 163 / Maggio 2013 - N. 10

p. 164 / Maggio 2013 - N. 10

p. 165-166 / Maggio 2013 - N. 10

p. 167 / Maggio 2013 - N. 10

p. 168 / Maggio 2013 - N. 10