Volume 3/2009 N.1-2 NUOVA SERIE

Museologia Scientifica

Anno: 2009
Volume: 3

Riassunto
Mai come in questi anni c’è bisogno di conoscenza della scienza per fare scelte di vita, e non solo, informate. Chi si occupa di comunicazione della scienza deve disseminare sete di conoscenza. Il museo e chi vi fa comunicazione deve stare lì per fomentare tale sete e non per placarla. Non si tratta di insegnare scienza ma di suscitare discussioni di scienza. Creando emozioni e stimolando la curiosità si può originare, tra visitatore e museo (struttura e comunicatori) un dialogo al quale segue la comprensione. L’universalità del linguaggio teatrale può essere d’aiuto nella fase di dialogo, comprensione ed, in quella successiva, di allegria intellettuale della comunicazione della scienza ad un pubblico eterogeneo e vasto. Il teatro nel museo (tanto come strumento di formazione del comunicatore che come metodo innovativo ed efficace per la comunicazione della scienza) è un ponte che collega scienza e società. Un museo che è un metamuseo, con il teatro ed i visitatori che lo rendono un ecosistema efficiente.

Parole chiave
teatro e scienza, comunicazione della scienza, formazione dei comunicatori, musei e science centre, scienza e società.

Nowadays, like never before, we need scientific knowledge for taking life-decisions.

Abstract
Who’s dealing with science communication has to create a continuous thirst for knowledge. The task of the museum, or rather the person that’s doing communication there, is to spark this thirst and not to quench it. The aim is not to teach science but to initiate discussions about science. Creating emotions and stimulating curiosity could generate a dialogue between visitor and museum (institution and communicators) that is followed by understanding. The universality of theatrical language could help in the phases of dialogue, understanding and intellectual gaiety of science communication for a wide and heterogeneous audience. Using theatre as instrument of communicators’ training as well as innovative and efficient method of science communication in museums builds a bridge that connects science and society. A museum that is a Metamuseum, with theatre and visitors becomes an efficient ecosystem.

Keywords
theatre and science, science communication, communicators’ training, museum and science centre, science and society.

p. 129 / Volume 3/2009 N.1-2 NUOVA SERIE

Riassunto
L’obiettivo di NAMES è la diffusione della scienza nella regione attraverso la crescita del sapere pubblico e il coinvolgimento della scienza tra una crescente diversicazione del pubblico attraverso un’educazione non ufficiale. Lo scopo della nascita di NAMES è di favorire la cooperazione tra science centers e musei con lo scopo di bebeficiare delle risorse collettive e esperienze della regione. La rete e la collaborazione tra la regione e il resto del mondo accresce la conoscenza della dinamica e dei cambiamenti della scienza e della tecnologia necessaria per raggiungere l’obiettivo comune di diffusione della scienza. Gli obiettivi a lungo termine (5 anni) sono: identificare l’attuale situazione, ... comunicare la scienza nella regione; promuovere buone pratiche che supportino l’effettiva comunicazione e incoraggino l’eccellenza e l’innovazione nell’apprendimento informale della scienza; produrre sviluppo professionale per la comunicazione della scienza nella regione di quelli coinvolti in campo e facendo miglior uso possibile delle risorse disponibili nella regione; mettere in evidenza e popolarizzare il patrimonio culturale scientifico della regione. Gli obiettivi a breve termine (2-3 anni) sono: creazione di pubblicazioni promozionali e educative comuni; collaborazione nella rea - lizzazione di mostre; realizzazione di mostre itineranti; distribuzione nella produzione di spettacoli da planetario e/o versioni arabe di spetacoli già disponibili; organizzazione e crescita collaborativa nella preparazione di corsi, seminari e conferenze.

Parole chiave
Nord Africa, Medio Oriente, science centre, musei scientifici, spazi teatrali, educazione informale.

North Africa and Middle East Science centers network (NAMES). Networking for a Better Future

Abstract
The goal of NAMES is the democratization of science throughout the region by enhancing the public understanding and involvement in science among an increasingly diverse public by means of informal education. Vision: the purpose of creating NAMES is to foster cooperation between member science centers and museums with the aim of benefiting from the collective available resources and experiences within the region. Networking and collaboration within the region and with the rest of the world enhances the knowledge of the dynamic and ever-changing pace of science and technology necessary for achieving the common goal of science democratization. The network also aims to help establish new science centers and museums in all countries of the region. Objectives - Long-Term Objectives (five to ten years): 1. Identifying the current situation, means and venues of science communication throughout the region. 2. Promoting best practices, supporting effective communication, and encouraging excellence and innovation in informal science learning. 3. Providing professional development for the science communication field in the region, collaborating to enhance the performance of those involved in the field, and making best use of all available resources within the region. Spreading the message of informal education and strengthening the position of science centers/museums within the community at large. 4. Emphasizing and popularizing the cultural and scientific heritage of the region. Short-Term Objectives (two to three years): 1. Creation of common promotional and educational publications. 2. Collaboration in the fabrication of hands-on exhibits. 3. Creation of one or more traveling exhibitions. 4. Sharing in the production of planetarium shows and/or arabized versions of already existing shows. 5. Organizing and implementing collaborative training courses, seminars, and conferences. Key words: North Africa, Middle East, science center, science museum, space theater, informal education.

Keywords
North Africa, Middle East, science center, science museum, space theater, informal education.

p. 133 / Volume 3/2009 N.1-2 NUOVA SERIE

2009 - annus rationalis - The year of reason. Review of the exhibition “Darwin 1809-2009”

p. 137 / Volume 3/2009 N.1-2 NUOVA SERIE

p. 150 / Volume 3/2009 N.1-2 NUOVA SERIE